02 oktober 2008

Zick-zack i Prenzlauer Berg.




Idag har jag varit ledig. Förmiddagen tillbringade jag runttraskande i F-hain. Gick in i en butik med hiphopkläder bara för att de hade en Spidermankeps i fönstret (Marc: de hade X-men också!) men mannen var så himla trevlig att jag gick därifrån. Läskigt med människor som är så vänliga att man bara vill dra iväg.

Klockan 12.45 anlände jag till Hackescher Markt, skulle möta Magnus där vid S-bahningången prick 13.00 för en guidad tur i Berlin. Och ja, ni gissade rätt, vi stod vid två olika ingångar och möttes inte förrän 13.15. Men vad tusan, rundturen kunde börja!

Alltså, jag måste flytta till Prenzlauer Berg. Hur tokmysigt som helst. Sköna fik, knasiga second hand-butiker med en miljon vintagedojjor, roliga människor i nylon, mycket gamla hus (Altbau är tydligen den korrekta termen) och finfin street art. Trevligt, på min ära.

Dagens lärdom: När det var fattigt i Berlin och ingen hade råd att rusta upp de gamla sekelskifteshusen så smackade de upp stora, fula miljonprogramslådor istället. Jag förknippar dem med öststatsestetik, men tydligen kallas de husen för "Svensk modell" i Tyskland. Vad pinsamt.

Vi käkade på ett burritoställe där man fick välja alla ingredienserna själv. Jag kollade på såserna och tyckte Habanasåsen verkade god. Den stod visserligen längst ner och hade fem eldsflammor efter sig, men jag tänkte att det kanske inte var så starkt. Eftersom jag äter fefferonis som andra äter smågodis så tänkte jag att där fem-eldsflammor-såsen var ganska mild.

Så fel, så fel.

Först började svetten bryta ut i pannan, sen rann kallsvetten utefter ryggen, munnen tog eld, det kändes som att jag hade ätit batterisyra, munnen kliade och ögonen flimrade. Det var, kort sagt, den starkaste såsen jag nånsin ätit. 

Magnus: Var det gott?
Madeleine: Jag tror det.

Inga kommentarer: