02 oktober 2008

Vilse i pannkakan.







Vis av föregående dags försening med TXL bestämde jag mig för att dels
a) inte ta TXL och
b) ha en halvtimme tillgodo. Fall i fall.

Jag åkte med S-bahn till Ostkreuz. Jisses vad lite skyltar det var där. Jag frågade en tjej som såg ut som Franka Potente (nej det var inte hon, men de hade samma ansiktsform) om det var rätt spår. Japp, det var det. Dock var jag lite osäker, så jag tänkte kolla så att Alexanderplatz var den första stationen efter Ostkreuz, om inte så hade jag i så fall kommit fel på Ringbahn.

Jajamensan, Franka Potente-look-a-liken hade rätt. Nächste Station: Alexanderplatz och jag slappnade av och lyssnade på Northern Soul-skivan i ajjpådden, tittade på de fantastiska husen och tänkte på min uppkommande (så fel ord, och så bra!) första dag i butiken. Det var misstänkt mycket träd utanför fönstret. För att vara säker på att jag kom rätt så plockade jag upp min skrynkliga BVG-karta.

Jag hade åkt fel.

Jag kastade mig av tåget - ja, det är en korrekt term i detta fallet - och kollade var jag var någonstans. Berlin-Blankenburg. En station till och jag hade kommit till saltgruvorna. För er som alltid har undrat hur det ser ut i Berlin-Blankenburg så bifogar jag bild ovan. Byggnaderna bestod mest av kolonilotter och diverse plåtskjul.

Jag kom faktiskt till jobbet i tid. Väl på plats fann jag två minibananer som matchar min gula lök bättre. Jag kände mig redo för att jobba.

Inga kommentarer: