28 oktober 2008

Die Schwester.






Jag hatar tysk byråkrati. Var på Bürgeramtkontoret i Prenzlauer Berg för att anmäla mig (inte till nåt brott dock, om man inte räknar Tysklandsboende som straffbart villsäga) till den tyska skattemyndigheten. Anlände tio minuter innan öppning, och det var redan trettio personer före mig i kö. Yay! 

Stod tålmodigt och väntade, kom fram med mina ifyllda papper och tänkte att nu är det kirrat. Men nej.

 - Vi kan inte ta emot din anmälan nu på grund av strejk. Men du kan få en tid på torsdag eftermiddag.
 - Men alla papper är ju ifyllda! Kan jag inte bara lämna dem hos dig?
 - Nej. Du kan få en tid på torsdag.
 - Så då kan du inte ta mina papper?
 - Nej. Här är din tid på torsdag. [ger mig ett stämplat papper]
 - Så du menar att jag inte kan ge dig mina papper nu?
 - Hejdå.

Ljuvligt! Åh, jag är fast i en Terry Gilliam-film. Rackarns.

Men! Det gjorde inget! För min syster kom på besök i dag! Hurraaa!

Vi dumpade prylarna hemma hos mig, åt på en grym indier (maten var grym, inte gubben), doppade näsan i ölskum, åkte till Hackescher Markt och långpromenerade på Rosenthaler Straße och vidare till Schönhauser Allee, hamnade på Marielle (eller heter stället Marionette? Svårt med kursiv stil när man har druckit öl), drack varm choklad med Baileys och skrattade högt åt en tjej med hål i håret.

Det såg skojigt ut.

Sen åkte vi till Kaiser's och letade efter saft. Helt omöjligt att hitta. Tyskland har mycket röda och rosa och gula drycker, men det är svårt att avgöra vilka som man ska spä ut och vilka som är färdigblaskade.

Så vi köpte mjölk.

En syster, tio dunderklubbor och en alldeles färsk prästost. Vad mer behöver man för att klara sig i ett kylslaget Berlin?

Ja, det skulle vara en melon snidad till svanar dårå.

7 kommentarer:

MOM sa...

Så ni saknar inte syster nr 2 alls då??
För jag saknar er och önskar att jag var med.

Kram till er galningar!!!

LibrarianGirl sa...

Låter mysigt! Sen kan jag ju impart some words of wisdom och avslöja att det där med saft är en produkt som faktiskt inte har slagit igenom någon annanstans än i Skandinavien (brittiska 'squash är typ samma fast skitäckligt, mest färgämnen). Läste nyligen om detta i 'Den hemlige kocken' (har du läst???!), har själv letat i flera länder men misslyckats, tydligen för att det alltså inte finns! Fast Tyskland är ju nästan Sverige, nånstans finns det väl. Puss!

Anonym sa...

Hej hopp från Hörby!

Det verkar som ni haft en kul första dag tillsammans.. Hoppas veckan fortsätter lika dant. :) Ta väl hand om Lisa (ML) nu. Inget får hända henne som gör att jag får gå ensam till jägers den 22:e. ;)

Ha det så bra!

Kramar Camilla

Anonym sa...

Hoppas party-toppen kommit till användning. Att du inte gått vilse i Berlin. Marika önskar dig och mig tillbaka. Lalle trakaserar henne. Utbildningen går bra. EN DAG KVAR!

Lev livet med din syster!

Marika hälsar!

Kramar Isebell

mads sa...

Mom: Meh! Du får ju komma hit då! Tre Risbergsystrar i Berlin - det hade varit nåt! Puss!

Caroline: Ah! Det är världens bästa bok den där. Pistageglass - ha! Jag vill bli vän med Mats-Eric Nilsson! Verkar ju ha grym mat hemma hos honom.

Camilla: Va? Vilken syster? Nä jag har inget besök, har ingen aaaaaning om vad du pratar om.

Ise: Partytopp? Vi går bara på toplessbarer!

Anonym sa...

Förstår inte vad du skulle med resväskan till, eller det var till Prästosten? Hoppas Mac Donalds är lika god där som här och att kläderna på HM håller samma stil. Hur gick festandet igår? Eller ni har inte kommit hem än? Förresten, är det inte kallt att gå toppless? Här är minusgrader på natten.
Sköt om er.
Kram Isebell

Anonym sa...

Tjena Isabella!!! Ska på en fest som någon som känner någon som känner kungen. Men det gör inget, för jag gick vilse idag. Fyra timmar i sträck i hällande regn, arga tanter pekade på mig med bratwurst, tandlösa gubbar kastade sina herrelösa hundar efter mig.

Det är hårt att vara på semester. God jul!

/M-L