09 oktober 2008

Die Bibliothek.


Jag ville till bibblan och kolla in utbudet av stickbeskrivningar, så jag googlade på bibliotek i Berlin. Herrejisses vad många det fanns! Jag hittade till slut ett som hette Berliner Stadtbibliothek och begav mig dit.

 Det var lite svårt att hitta, för det var en massa ombyggnationer och rivningar där. En hjälpsam polis pekade med hela handen och till slut hittade jag rätt. Tjusig byggnad, klev in, tittade runt, såg väldigt mycket tidskrifter om teknik, medicin och naturkunskap men inte en enda stickbeskrivning.

Notera: Stadsbiblioteket i Berlin är inte samma sak som Stadsbiblioteket i Stockholm. NIx pix.

En hjälpsam bibliotekarie hänvisade mig till Kreuzberg, jag frågade om jag skulle ta tuben från Alexanderplatz? 
 - Nej, gå höger och rakt fram så kommer du till närmaste tunnelbanestation.

Jag gick höger och rakt fram och hamnade på en byggarbetsplats.

Knäppte en bild på en grävmaskin, gick till Alexanderplatz i alla fall för det är det enda jag hittar till (Fernsehturm! Can't miss it!) och bytte tub, hamnade i Kreuzberg, hittade bibblan direkt, knatade in, letade ett slag, frågade tanten, hon pekade, jag tittade och häpp var jag framför hyllan med stickbeskrivningar.

 - Gudars vilka tråkiga stickbeskrivningar, tänkte jag och åkte hem.

Inga kommentarer: