26 oktober 2008

Vad jobbar du som då?

Jag gillar att arbeta på Pocket Shop. Det är roligt att sälja böcker. Hade jag varit försäljare av dammsugarmunstycken på Sjöbo marknad hade det varit annorlunda, men böcker - det är livet.

Det känns också fint att säga var man jobbar. Folk skiner upp och säger:
 - O, de är alltid så trevliga! och man känner sig alldeles varm och glad i kroppen för att vi är så fina.

Men hur hade det varit om jag hade jobbat på ett inte fullt så trevligt företag? Ett namn som inte väcker samma klang eller trivsamhet som Pocket Shop. Ett riktigt party-pooper-jobb.

Tänk om jag hade jobbat på tobaksbolaget Philip Morris. Hur hade jag presenterat mig då på nästa mingel/bröllop/släktmiddag?

- Jaha, vad jobbar du som då?
- Ah, du vet de där som skövlar regnskogen, får barn att börja röka och ger folk cancer? Där jobbar jag.

Inga kommentarer: