25 oktober 2008

Den Nya Mannen.

När jag har pysslat och dammat och sålt och gjort allt det som man gör i en bokhandel, så har jag kommit att tänka på Den Nya Mannen. Ni vet, den där som är så het just nu. Jämställd, fritänkande och fördomsfri. Kort sagt: en riktig hedersknyffel.

Jag tycker man kan se det på böckernas omslagsmän också. Här följer en totalt ovetenskaplig analys som enbart har med min erfarenhet och mina fördomar att göra. Åkej? Då börjar vi.

Kolla på Dieter Hildebrandt.

Förutom att han är grymt lik Arne Weise så sitter han i en pose som får mig att tänka på en framgångsrik, äldre, jordnära kvinna som till exempel Jane Fonda. Är inte det en typsisk Jane Fonda-pose? Sitta med handen i ansiktet och le jätteglatt och ärligt. Men så ser han också väldigt trevlig ut.



Dieter Nuhr valde en något okonventionell pose för sitt bokomslag. Man kan se det på två sätt. Jag gissar på att han försökte se ut som unge Marlon Brando i scenen när han bjuder ut en tjej och pillar sig på örat på en och samma gång. O, Marlon är så rackarns kool i den scenen!

Fast på Dieter Nuhrs omslag tycker jag snarare att det ser ut som att han nervöst snurrar fingrarna i håret som man gör när man har hår och känner för att snurra något. Enligt min erfarenhet är det oftast tjejer som är hårpetare, män är öronpetare eller så petar de inte alls. 




Slutligen till en man av den gamla skolan. Med solklar pondus, självförtroende och maktutstrålning kammar Peter Scholl-Latour hem priset som En Riktig Farbror. Här har vi en man som aldrig skulle komma på tanken att ha händerna mot huvudet. Jag tror att han inte skulle röra vid ansiktet ens ifall han fick nåt i ögat. Han skulle bara härda ut. 


2 kommentarer:

Anonym sa...

Dieter ser lite ut som Ben Stiller i Zoolander.

mads sa...

Ja! Lite grann faktiskt. Fast han dricker nog inte orange-mocca-frappuccino så ofta.