11 februari 2009

Bad monkeys.

Eftersom jag läser böcker som andra läser innehållsförteckningen på mjölkpaket - snabbt - så plöjde jag igenom hela Bad Monkeys av Matt Ruff igår. 
Förra månaden var den etta på vår topp tio-lista, nu ligger den tvåa. Sjukt snyggt omslag! Efter att ha läst boken så fattar jag verkligen varför det är just detta omslaget som säljer bäst (och inte det konstnärligt stiliserade). Boken är exakt som det här omslaget: Knäpp. Galen. Rolig. Färgglad. Fåniga pistoler, crazy clowner och mandriller överallt. 

Och faktiskt! Schyssta actionscener! Jag minns när jag såg Matrix första gången, och hur ren och oförstörd min förtjusning var innan jag såg uppföljarna eller parodierna eller hur kidsen på min skola gick omkring i svarta långa skinnrockar som de lät vara öppna så att vinden skulle fladdra lite häftigt och Matrix-aktigt (min sådan period kom sent - jag var nitton år och hade en skinnrock i ungefär en veckas tid innan jag insåg hur mycket mer praktiskt och mer typiskt Mads det är med en knäppt teddyfodrad manchesterjacka).

Som sagt. Det finns några actionscener i Bad monkeys som ger mig lite av den känslan jag fick när jag såg Matrix första gången. Och jag skrattar som när jag läser Chuck Palahniuk och jag förvånas över alla grymma Dennis Lehane-liknande twister som finns i storyn och jag älskar att hjältinnan Jane Charlotte är ännu mer badass än Ariel Manto (som är hjältinnan i The end of Mr Y av Scarlett Thomas).

Det är en fantastisk bok som jag kan rekommendera inte bara till filmnördar och postcyberpunkfantaster utan även till er som är sugna på nåt spännande/kul/knäppt. Läs den. Nu.

2 kommentarer:

Marcelo Obón Olivares sa...

Jag måste läsa den boken... jag skiter i vad den handlar om, men... enbart pga titeln, BAD MONKEYS!!!

mads sa...

Trust me, you'll love it!