23 februari 2009

Mastermind.

Helt vanlig slappsöndag. Hade byggt upp förväntningarna för marknaden i Kreuzberg, talat vitt och brett om maten, tygerna, paljetterna, människorna och den syltade ingefäran. 

 - Den ligger här, precis runt hörnet, kolla hä... Neeeejjjj...

Jomenvisst. Det var stängt och tomt. Inte ett endaste litet marknadsstånd fanns där. Istället för en myllrande folkhop syntes bara en grådassig parkeringsplats.

Så vi tittade på svanar istället.
Begav oss till Transit och långfikade istället. Det var fint. God och slabbig hommustallrik och schysst cappucino och framför allt det fina spelet Mastermind! Åh, jag minns den där gubben från min barndom! Hur han satt där och verkligen personifierade en Mastermind. Fast den där jäntan i bakgrunden fick man inte samma bild av. Varför står hon där? Hon känns inte som en Mastermind. Bara som en rest från kolonialismen. Eller så råkade hon bara gå förbi gubben när fotot skulle tas och hon bara Grymmans! Nu smyger jag bakom farbrorn och ser snygg ut! och det blev the shot.
En liten besvikelse när vi började spela: jag vet inte om vi är för dåliga strateger eller fantastiska Masterminds, men det tog bara tre drag innan vi hade listat ut varandras kombinationer.
Det kan ju också bero på att det här spelet inte är anpassat för vår oerhörda intelligens. We outsmarted the Mastermind. Yeah!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Men ni har ju satt rättelsemarkörerna i rätt ordning, då är det ju inte svårt! Eller ska man göra det i superversionen? I originalet är det ju fyra hål bara, och där sitter hålen för rättelsemarkörerna i en fyrkant i stället för på rad så att man inte ska förvillas och råka sätta dem i rätt ordning.

mads sa...

Ah! Den linjära uppställningen av rättelsehålen gjorde att det kändes dumt att sätta i oordning. Nu när du säger det så minns jag vagt att hålen satt i fyrkant på spelet som jag spelade back in the days - eller är det en efterkonstruktion?

Vi provade att spela med hål också, alltså ett random hål mitt i allt. Lyckades ändå outsmarta varandra på tre drag.

die kaschemme sa...

jag känner mig föranledd att avslöja att denna marknad endast är “anwesend“ tisdagar och fredagar. hoppas ni hinner med den imorgon!

mads sa...

Ach so! Och jag som har trott att jag var där på en söndag en gång. Så blir det när man arbetar på helgerna också. Man tror att alla dagar man inte arbetar är söndagar.

mads sa...

Fast förra söndagen var jag där. Och jag är säker på att det var en söndag, för jag hade besök. Är den öppen tisdag-fredag-söndag månne? Eller kör den efter nån slags växlande dag, typ som påsken?

Detta tål att undersökas.

die kaschemme sa...

Förutsatt att det är Maybachufer-marknaden vi talar om (visst är det?), så har jag aldrig varit med om att de varit i gång på en söndag. Tyvärr! Men vem vet, kanske de går att övertala...


http://shopping.zitty.de/index.php?sub=shop&name=T%FCrkenmarkt+am+Maybachufer&id=246

http://www.visitberlin.de/deutsch/berlin-erleben/d_be_shopping_maerkte.php

mads sa...

Nej, marknaden jag menar är en ganska liten marknad vid Kottbusser Straße (från U-bahn Kottbusser Tor går man mot vattnet, efter bron är det direkt till vänster).

Tack för tipset om de andra marknaderna, de verkar grymma! Har bara varit i Neukölln som hastigast, tål att upptäckas mera.

Anonym sa...

"från U-bahn Kottbusser Tor går man mot vattnet, efter bron är det direkt till vänster"

= Maybachufer!