22 februari 2009

Deutsche Touristen!

Jag har semester och besök! Tjoho! Igår gjorde vi stan enligt den gamla Mads/Caroline-traditionen Deutsche Touristen. Alltså vi går omkring och pratar enbart tyska med varandra och låtsas vara turister. Denna lek blir än mer intressant nu när vi faktiskt befinner oss i Berlin.

De där blåa rören är krazy. Det här fotot är knäppt vid Alexander Platz, finns en hel del rör vid Potsdamer Platz också. Vad är det i dem? El? Vatten? Gas? Känns lite osäkert om det är gas i dem. Och lite I take a walk on the wild side.
Fina Berliner Dom speglar sig i vattnet. Så grant så.
...och min fascination över händer går vidare. Nu är det bronshänder som är på tapeten. Eller ja, dörren i detta fallet.
Hej pelargång! Vad roligt att se dig!
Dickes B an der Spree!
Titta här. Det är inte en pamplemousse. Det är en psykopomp. Och det ser ut som att han har sålt smöret och svalt pengarna.
Här kan man tänka på hemskheter om man vill:
Två trägubbar på gränsen till verklighet.
Givetvis knäppte jag ett kort där bibliotekarien Caroline går in i personalingången på Berliner Staatsbibliothek. 
Fantastiska innergårdar finns även i Berlin. Denna vid Münzstraße.

Vi kände oss lite suddiga i kanten så vi tog en canneloni på ett hak. Det var nice.

Det är ju inte klokt vad trött man blir av att gå och knäppa kort på allting. Vi satte oss i varsin fåtölj på Dussmann. Det var skönt.
Två timmar senare hittade vi ett kalsongmärke som antagligen aldrig kommer slå i Sverige.

3 kommentarer:

MItt Berlin sa...

De blå rören innehåller vatten :)!

mads sa...

Ach so! En slöja har dragits undan mina ögon. Men de rosa rören vid Potsdamer Platz? Vad innehåller de? Hallonsoda?

MItt Berlin sa...

Nääähhhh, de innehåller ju strawberry daiquiri:s från Erdbeer. Åhhhhh.