12 februari 2009

Obviously you're not a golfer.

Häromdagen strosade ett ungt par omkring i butiken. De såg sympatiska ut - lite populärkulturnördiga på nåt sätt - pratade lågt på finska och höll upp den ena boken bättre än den andra. När killen lade upp sina böcker på disken såg jag den. Tröjan. Hans jacka var öppen och fram tittade ingen mindre än Walter Sobchak från The Big Lebowski. Runt hans stiliserade nuna syntes frasen: Fuck it, Dude. Let's go bowling.

Haja grejen! Jag var tvungen att luta mig fram och fråga:

 - Ursäkta, vilket är ditt favoritcitat ur Big Lebowski?
 - Va?
 - Ja, du har en tröja med Walter. Du måste ha ett favoritcitat. Just nu är min favorit Shomer shabbos!
 
Killen blinkade några gånger, jag log vänligt och hoppades på att han inte skulle tycka att jag var galen. Till slut sa han långsamt:

 - Well... Det finns så många. Men favoriten är nog Obviously you're not a golfer.

Mycket bra val. Medan jag såg dem gå iväg med sin bagagevagn så drog jag mig till minnes en Halloween i Visby för några år sen då jag bestämde mig för att vara The Dude från just Big Lebowski.

Jag hade tagit på mig den mest urtvättade tischan jag kunde hitta, sladdriga rutiga mjukisbrallor, brun morgonrock, badtofflor och flottigt hår samt gick omkring och drack White Russian hela kvällen. Klockrent, tyckte jag. Fast kommentaren jag fick höra mest av allt under den kvällen var:

 - Men Mads, varför har du dina vanliga kläder på dig?

3 kommentarer:

Kaka sa...

Ungefär hela filmen är en samling minnesvärda citat.

För att inte slita ut de vanliga karaktärerna väljer jag istället taxichauffören och:
"My wife's a pain in the ass. She's always busting my friggin' agates. My daughter's married to a real loser bastard. And I got a rash so bad on my ass, I can't even sit down. But you know me. I can't complain."

mads sa...

Och den fantastiska landlordens dansframträdande. Guld värt.

Kaka sa...

"Near the in-n-out burger?"