01 februari 2009

Lange Nacht der Museen.

Igår var det Lange Nacht der Museen det vill säga att för 15 euro får man gå runt på Berlins alla museer från klockan 18 till klockan 02. Tjoho! Klart som tusan tant skulle ha en biljett! 
När vi stod på Alexanderplatz och försökte komma på vilket museum vi skulle ta först så kom det en söt liten farbror och blåste såpbubblor. Det var så rart att jag var tvungen att ta en bild.
Första stoppet blev Berliner Rathaus, det vill säga borgmästarens crib. 
På en flippgrej satt en massa yrkesvapensköldar. Här har vi märket för de som utövar exorcism på förbannade bilar:
En fin lampa i stora hallen:
Sen ville vi ha en lite mer makaber touch på kvällen, så vi åkte till Museum für Naturkunde, det vill säga Naturhistoriska museet. De hade dinosaurier!
Och uppstoppade fåglar på rad!
Och kvastfeningsfossil! Titta så uppspelt jag är! Hade jag haft en hatt hade den farit upp i luften och jag hade hurrat högt och kanske till och med hoppat en smula. Men eftersom jag befann mig på civiliserad mark nöjde jag mig med att säga:

 - Iiiih! Kvastfeniiing!
Lite undangömt hade de en hylla med mutationer. Det var konstigt. Hade jag haft ett museum så hade det övergripande temat varit mutationer. Sal efter sal med bara kalvar med två huvuden och sånt. Sjukt koolt. Och lite sött.

Sen drog vi iväg till Zoo Aquarium för att titta på stenelefanter.
Och hajar! Jädrar vad snabbt de simmade. Hammarhajen ser verkligen krazy ut. Inte för att du ser huvudet på den här bilden, men ändå. Du får tro mig på mitt ord.
Monsterhajen simmade omkring i en pytteliten tank. Med vissen fena och obehaglig blick flashade den sitt gap för oss. Den såg så trött ut. Det var nog den vissna fenan som gjorde det. Och de tolvhundra barnen som bankade på rutan.
Anemoner är så fina och koola och farliga och det enda jag kan tänka på är:

 - Undrar hur de smakar.

Sista museet för kvällen blev Schwules Museum det vill säga Gaymuseet. Intressant och mysigt litet museum, men trots att det på senare tid har blivit mer queerinriktat hade flatorna tyvärr bara 0,05 % av utrymmet. Resten var män, män och åter män. Jag gillar att läsa om bögarnas historia också såklart, men det blir lite larvigt när brudarna får så lite utrymme. Jaja. Kanske finns ett Lesbisches Museum nånstans.

Och på vägen hem såg vi en grann telefon. Det var fint.

Inga kommentarer: