13 januari 2009

Sillstryparn.


Vi har så fina kunder! Häromdagen hade jag en mysig liten fransk-amerikansk farbror inne i butiken. Han såg lite ut som en skallig Hercule Poirot, fast utan mustaschen. Vi skrattade åt böcker och konst och vi hade inte alls samma smak men det var trevligt ändå. Så skönt att prata och inte få krazy-eyes på en, inte nåt slemmigt ålahue alls, bara trevlig och farbroderlig och genuint litteraturintresserad.

Franskamerikanaren köpte Michael Chabons The Yiddish Policemens Union och Richard Yates Revolutionary Road och vinkade glatt hejdå. Efter en kvart kom han tillbaka med kaffe till mig.

Är det inte rart så säg.

På vägen hem lyssnade jag på Organism 12 och mitt bland hiphopen poppade den här upp:


Jag bara ÄLSKAR när han säger fascistkärringkjolen [fa:schesst-scharräng-schjoh:len] och jag undrar hur en sån kjol ser ut. Kan man köpa den på H&M kanske? Eller måste man sy den själv? 

Inga kommentarer: