08 januari 2009

Lorenzo Llamas.

Jag läser gubblitteratur. Gamla män och darrhänta farbröder i varenda bok. Tokläste därför en chicklit igår och idag: Truly madly yours av Rachel Gibson.


Kort sammanfattning: 29-åriga Delaney Shaw har inte varit hemma på tio år. Nu är hon tillbaka i hålan Truly, Texas för att närvara vid uppläsningen av sin styvfars testamente. Hon ärver halva kungariket (tre miljoner dollar!), men bara på villkoren att
1) hon måste stanna i Truly i ett helt år och
2) hon får inte ligga med bad boy Nick Allegrezza (och ja, de har en historia ihop).

På baksidan står fall in love with Rachel Gibson and her fabulous, sexy romantic reads! och sexigt är verkligen ordet. Jisses vad det är åtrå och fuktiga blickar och starka armar och håriga bröst (på männen) och korta vinylkjolar (på kvinnorna). Och mycket sex. 

Boken är lättsam och har några skojiga tillfällen med gamla tanter, en transvestittomte och ett par pinsamma ögonblick på det lokala haket, och huvudkaraktären Delaney är slängd i käften och rödhårigt tuff och har snygga skor men jag tröttnar snabbt på scenerna mellan henne och Nick. Alltid samma sak: hon ber honom dra åt skogen, han tafsar på henne, hon säger nej, han skiter i det, hon försöker slingra sig loss, han säger "jag vet att du vill", och då inser hon "okej då, du har rätt, jag vill" och sen blir det hångel/sex. Varje gång!

Jag fattar inte grejen med det där "killen överfaller tjejen med en kyss, hon slingrar sig först men faller sen in i kyssen för det var ju det hon ville hela tiden fastän hon sa nej från början". Är det meningen att man som tjej ska läsa det och tänka:

 - Gud så romantiskt! En riktig karlakarl som tar sin kvinna över axeln och släpar in henne i grottan för att ha vilt, djuriskt sex. 

Vilken extremt unken syn på människan. Män är sexuella bestar och kvinnor är viljelösa våp utan bestämmanderätt över sin egen kropp eller sexualitet. Jag blir så förbannad. Och fastän det var så kassa skildringar av Delaney/Nick-relationen så var jag ändå tvungen att läsa vidare, för det andra i boken (småstadsskvallret, rednecks, knasiga ex från high school) var ju roligt.

Kanske är jag extra arg på den där hjärndöde och respektlöse Nick för att han är långhårig, har ring i örat, slitna Levi's och kör en Harley Davidson. Den första bilden jag fick upp i huvudet var Lorenzo Llamas i Renegade

Det blev liksom inte bättre av det.

Inga kommentarer: