21 januari 2009

Der Klebestreifen.

Tyska bokförlag har pippi på att klistra små skyltar på allting. 

Först fixar de fram ett schysst omslag med bra bild (ibland) och snygga färger (oftast) och de känner att nu, nu är vi nöjda, nu är omslaget perfekt och kommer locka köpare så att det visslar om det.

Det är då de sätter på en ful röd klisterlapp mitt på omslaget. Bestseller står det och jag antar att man ska förväntas bli köpsugen och se det som en hjälp så att man vet vad som är poppis men hallå! Det är ju klisterlappar på allt! Snacka om att inte se skogen för alla träden.

Häromdagen blev jag offer för en freudiansk felsägning. En tämligen rund och gosig liten farbror lade en bok på disken, betalade och skulle gå. Jag ville säga som jag brukar:

 - Schönen Tag noch! (=ungefär Trevlig dag, nu!)

men nånstans blev det fel och farbrorn var rundlagd och ur min mun kom istället:

 - Schönen Tag, tjock!

Inga kommentarer: