18 januari 2009

Mickey Spillane, dagboken och jag.


Jag smet in i den engelska bokhandeln på Wörtherstraße för att kolla om de hade lite sköna gamla titlar. Ja, fastän jag jobbar i bokhandel så tycker jag fortfarande att det är jätteroligt att gå in i andra boklådor. Jag tror det är nån medfödd grej. Typ som närsynthet och talfel.

Jellefall, jag hittade en bok som jag länge letat efter: I, the Jury av Mickey Spillane, hans första bok om privatdetektiven och råbusen Mike Hammer. Den kom ut första gången 1947, mitt exemplar är från den 50:e tryckningen 1960. Det säger en del om populariteten.

Vilka ljuvliga pärmar! Och det infärgade pappret sen! Och att den är på engelska! Mina första Mickey Spillane-böcker läste jag på svenska. Fruktansvärd upplevelse. Böckerna var översatta på 50-talet och innehöll fraser som:
 - Ro hit med puffran, morrade jag dovt.

Helt oläsbart. Som tur är hittade jag för nåt år sen en trippelbok på engelska med One Lonely Night, The Big Kill och Kiss Me Deadly. Ljuvligt! Mickey Spillane är verkligen bäst på originalspråk. Det svenska språkets inneord har förändrats för mycket för att ge en rättvis bild av hans författarskap.

Eftersom jag är såld på Manhattandeckare (helst på engelska dårå) samt är en ivrig dagboksskrivare så blev jag darrig i kroppen när jag fick syn på den här skrivboken:

Är den inte fantastisk? Underbar? Den ultimata dagboken? Titeln är Sin on Wheels - the uncensored confessions of a trailer camp tramp. 

Baksidestexten är i samma stil: A woman with a past - a man with a mission - a journal for the truly shameless.
Förutom infärgade röda sidor har den dessutom små lösryckta citat från originalboken vars omslag klär mina dagboksord.

There was an air of expectation in the room. Det kan du hoppa upp och sätta dig på.

Inga kommentarer: