02 mars 2009

Bokbyte.

Efter att ha kommit till sidan 94 i Wish you were here av Mike Gayle så gav jag upp.
Tre bleka britter på solsemester i ett partyparadis? Det är ungefär lika spännande som det låter. Hittills har de gnällt och suckat och petat och gnällt lite till. Jag står inte ut! Därför satsar jag på min nya passion: fossila fiskar.

Your inner fish av Neil Shubin är sjukt intressant om hur man kan spåra människans anatomi till fiskarna som för cirka 375 miljoner år sen bestämde sig för att ligga på stranden och lapa sol. Ni hör ju, det kan bli hur tråkigt och torrt som helst. Men inte då! Neil Shubin beskriver allting pedagogiskt och framförallt väldigt roligt. Som att de kallar en gen för Sonic the Hedgehog. Och hur han smyger in små kommentarer om nördiga fiskforskare som får mig att frustfnissa på tåget.

Fiskar, nördar, anatomi, gener, paleontologi, passionerade forskare och humor. Den här boken är grym!

2 kommentarer:

Astrid Wrangö sa...

Jag vill också läsa! Är den som kvastfeningsboken?? dagens kurviga ord: jeorch! viv vanliga dödliga brukar ju stava det georg haha

mads sa...

Den är roligare skriven än kvastfeningsboken och det känns som att neil är min vän nu. Lite som sven är min vän. Du måste låna den!