07 mars 2009

Löwenspuren in Knullhausen.

Idag begav jag mig till det enorma Humanavaruhuset vid Frankfurter Tor. Det passade på nåt sätt väldigt bra med second hand-kläder i DDR:s gamla paradhus. Som om det var tänkt så från början.
Det finns så mycket tyg och kläder och grejer! Jag blir lika glad varje gång jag hittar knasiga klänningar i det där syntetmaterialet som känns lite strävt och pappersaktigt. Inte för att det är särskilt skönt, och inte luktar det särskilt gott heller, men det är känslan av igenkännande som är mysigt. Om man nu ska psykologisera second hand-inköp.
Utsikten gick inte av för hackor. Mina damer och herrar: Frankfurter Tor!
Och eftersom det är Humana som vi pratar om så hade de såklart ett stort utbud av dirndl. Eller är det dirndls i plural? Hursomhelst, det är ett sånt där klämmigt folkdräktliknande plagg som alla jäntor har på sig på Oktoberfest. Väldigt tyskt. Och fint.
Men den stora behållningen var såklart bokavdelningen. Där fanns den gamla bestsellern Löwenspuren in Knullhausen av Hanns Krause.
Det verkade vara en ganska gripande historia om hur det finns lejonspår i det lilla samhället Knullhausen. Mina tankar började vandra. Finns Löwenspuren in Knullhausen i svensk översättning? Hur ser invånarna ut i Knullhausen? Vad är huvudnäringen i en liten ort som Knullhausen? Och framförallt: vad gör folk i Knullhausen på sin fritid?

3 kommentarer:

Astrid Wrangö sa...

Haha Knullhausen! Fantastiskt!! Jag minns när Stefan Raab (Tysklands Kristian Luuk) i sin talkshow lyckades få invånarna i Hochborn att vilja byta tillbaka till bynamnet de hade innan: Blödesheim - Dumhem översatt. "Hochborn Nein - Blödesheim!" skallade ropen :D

Anonym sa...

Åh, där har jag varit en gång! Det var flera våningar stort men tyvärr shoppade jag inget. Jag stod och klämde på en sjal i några minuter men nej.

Vad betyder spuren?

kram

mads sa...

Astrid: Underbart! Blödesheim måste vara det grymmaste ordet!

Erika: Jag var i valet och kvalet om jag skulle köpa en guldfärgad åttiotalsjacka eller inte, men bestämde mig till slut för att axelvaddar inte är min grej.

Spuren betyder spår i pluralis, så titeln är "Lejonspår i Knullhausen".

Kram och puss!