29 mars 2009

Sasaya och den lila glitterkaninen.

Nu har man lämnat ifrån sig jobbnyckeln dårå. Lite synd, den är ju så jädra klatschig i sin färg.
På kvällen blev det hurra-middag med jobbet på japanska restaurangen Sasaya på Lychenerstraße 50. Små låga bord, inga stolar, very authentic. Det där med att sitta på golvet och äta ser jättelätt ut på film, men när man sitter ihopknölad i ett hörn och förbannar att man tog kort klänning på sig så inser man: jag ser fånig ut.
Men vad tusan. Maten var grym!
Mycket nudelsoppor och grytor och sushi. Jag åt grismage på en bädd av ris. Sjukt gott!
Såklart hade de Asahi! Lagom snäll och trevlig japansk öl. 
Det skrevs lite i presentboken:
The funky bunch! Yeah!
Roligt: de hade traditionell japansk efterrätt med pulverte och specialiteter, verkligen überjapanskt och klassiskt och passade alldeles utmärkt in i atmosfären.

Och så hade de crème brülée.
Jag beställde modigt den japanska desserten. Det gröna pulverteet smakade nyponsoppa och gojskakan smakade som en blandning mellan turkish deilght och refried beans. Mycket intressant. Om det var gott? Ehm...
Sen såg vi några glittriga kaniner och då gick vi hem.

2 kommentarer:

LibrarianGirl sa...

Åååh på din beskrivning av gojskakan gissar jag att det var en sorts lotus ball, dom är så grymma!! Jag älskar bakverk med sweet bean curd mmmm *avis* om du ser såna i Sthlm nån gång måste du komma ihåg var så jag kan få några när jag är på besök :)
Hoppas du har ett par roliga sista dagar i Berlin! (jag läser Fatherland och är där i tanken, den är verkligen en pageturner, så thank you for the rec!)

mads sa...

Ach so! Fasen vad grymt att du gillar Fatherland! Den är grym. På mer än ett sätt, faktiskt.