09 december 2008

Hellre äta gröt tillsammans än kotlett ensam.

En glad herre köpte ett lass böcker av mig, bland annat Xenophobe's guide to the germans som jag har bloggat om tidigare. Vi började småprata lite om olika kulturella skillnader och hur lätt det är att få en viss bild av ett land och dess invånare. Han frågade var jag kom ifrån, jag berättade, han funderade lite och sa:
 
 - Hmm... Sverige... Överlag ses Sverige positivt. Ni dricker mycket alkohol. Fast det gör alla skandinaver. Och ni har mycket skog och natur, men i Stockholm är det som ett USA i miniatyr. Och så är det som i den där köksscenen i den där filmen, vahettere... Tillsammans! Så är det i Sverige!

Så... Om jag har förstått det rätt så är den typiske svensken en stupfull, rödskäggig haschare som går omkring i köket utan byxor.

Jag känner igen mig precis.

Inga kommentarer: