31 december 2008

Guten Rutsch!

Nu skälver de sista timmarna av 2008. Jag är också lite skakis av alla raketer och pangpang så jag stryker runt som en skotträdd hund och pysslar med än det ena, än det andra. Ett hjärtligt gott nytt år, eller som man säger här i Berlin: Guten Rutsch! vilket påminner väldigt mycket om rutschkanor och det är ju lite vad det är, åtminstone om man befinner sig på isgatorna i Visby men det gör jag inte, men ändå.

Jag är inte så mycket för traditionella nyårsfiranden. På en fancy galanyårsafton där alla hade glansiga klänningar och tjusiga tjugotalskostymer kom jag klädd i rödblommig flanellpyjamas. Jag orkade inte ta på mig min nyuppsydda galaklänning. Ibland står glansigheten en upp i halsen. Flanell är enda botemedlet.

Min perfekta nyårsafton är egentligen en 30 december-kväll i Visby för några år sedan. Jag och Ingemar, Kefa, Otis, Tigern och Nisse hade tittat på Kopps och var alldeles varmt glada och skrattiga i magen. Vi tog våra stjärtlappar och begav oss till Nordergravar för att åka pulka. Åkte snabbt nerför de isblanka kullarna. Jag åkte snabbast, tror jag. Sen blev vi blöta och kalla. Då gick vi till Surfers och drack mojito och dansade runt i långkalsongerna (vi var ju tvungna att ta av oss de blöta byxorna).

Det var en fin kväll.

Gott nytt år på er.

1 kommentar:

Anonym sa...

Gott Nytt År på dig me sötnos....må du få det bästa året någonsin...kramisar