23 april 2009

Ohörbart mummel och den vänliga gesten.

I mitt jobb ingår det att lista ut vad det är för böcker som folk söker. Allt som oftast kommer det in kunder med skrynkliga papper i näven, pekar på några nedkrafsade bokstäver och säger:

 - Kan du se vad jag har skrivit för boktitel?

eller så frågar de efter en bok vars titel de har glömt och de har ingen aning om vem som har skrivit den, enda ledtråden är att de glatt säger: 

 - Den ska vara riktigt bra!

Jomenvisst. Lite svårigheter blir det när jag har missat ett halvårs bokutgivning, men efter några följdfrågor går det oftast bra och alla blir nöjda. Häromdagen kom det in en tjej med ett korvigt papper och frågande blick och sade:

 - [Ohörbart mummel]... Ryska Federationens Ambassad?
 - Vilken författare är det? frågade jag snabbt som den fantastiska servicemänniska jag är.

Tjejen såg lite paff ut och sade sedan:

 - Nej alltså... jag letar efter Ryska Federationens Ambassad. Vet du var den ligger?

2 kommentarer:

Marianne sa...

Hehe! Påminner lite om när jag sålde glass utanför Schönbrunn i Wien och blev utskälld för att jag inte visste var tjeckiska ambassaden låg. "Men du står ju här! Då måste du ju veta det!"
Nä, det måste jag inte alls :-)

mads sa...

Det måste vara en skylt ovanför mitt huvud där det står Information. Bredvid den är en lite mindre WC-skylt med en pil åt höger.