02 september 2009

Världens bästa kattnamn.

Jag drömde att jag orienterade i skogen. Det var en stor tävling. Jag vann. Priset var en liten rödtufsig kattunge. Den hade en medaljong om halsen.

 - Vad heter katten? frågade pojken.
 - Jag ska titta efter på medaljongen, sa jag.

Medaljongen var av mässing. Med ingraverade bokstäver stod namnet Danne.

 - Danne? Heter katten Daniel? Vilket otroligt fånigt namn på en katt! Nej, jag ska döpa om dig, min vän. Från och med nu ska du heta Caspar David Friedrich.

Sen vaknade jag.

2 kommentarer:

Din Mary sa...

Haha, det är lite som min idé om att döpa katter till något som blir roligt när man ska locka på dem, typ som Hallå, Gud, Allah, Idiot, Älskling, Hjälp etc

mads sa...

"Hjääälp? Hjäääälp?"

Underbart! Annars tycker jag om de gamla fina skånska namnen Tuttan och Snoppan.