05 april 2009

Baader-Meinhof Komplex in der Årsta.

Det förtjusande femtiotalstorget i Årsta är inte bara en hednisk samlingspunkt för barnvagnar under soliga vårdagar (Leve våren! Nu sjunger vi gemensamt stämsång på Uti vår hage!), det är även platsen för Årsta Bio. Yay!
Aaaah! Jag blir förföljd av den tyska filmindustrin! Fast det är ju en väsentlig skillnad mellan här och där. I Berlin heter filmen Der Baader-Meinhof Komplex. I Sverige heter filmen The Baader-Meinhof Komplex. För det är ju så viktigt att ha kvar bestämd artikel på filmaffischer.

Efter att biomaskinisten strulade till övergångerna mellan rullarna inte mindre än fem gånger - tappade bort bilden, sänkte textningen, tände lyset i biosalongen - så är jag ändå nöjd. Riktigt nöjd. Det var en bra film. Det var intressant att få se de här människorna, dåden, offren, förövarna... Demonstrationsscenen i början kändes brutalt verklig, och när Ulrike Meinhof såg sorgsen ut så blev även jag sorgsen. Jag grät lite också. Det var fint.

Sjuttiotalsmiljöer + verkliga händelser + Tyskland + oförrätter = min grej.

Och jag tror att jag måste se alla filmer med Bruno Ganz. Bara så ni vet.

4 kommentarer:

Marianne sa...

Det måste du säkert :-)

Missa inte "Der Untergang" och inte "Himmel över Berlin" heller.

Sandra sa...

justja, Årsta! då blir vi ju neighbours!

Astrid Wrangö sa...

bruno ganz rockar! de körde ju "den amerikanske vännen" på svt i lördags (wim wenders).. fast jag tycker att han är finast i den italienska filmen "bröd och tulpaner"!

mads sa...

Marianne: Tack för tipset! Har hört att Der Untergang ska vara riktigt vass.

Sandra: Årsta is the shit!

Astrid: Jag vill klappa honom på huvudet och mata honom med äppelmos. Så fin tycker jag att han är!